Op donderdag 24 januari vonden de eerste jury-interviews met de locaties in de categorie Small, Medium en Large plaats. Onder andere deze jury-gesprekken bepalen welke locaties op maandag 11 maart de Nationale Meeting Award winnen.

De tien locaties met de hoogste score per categorie zijn begin januari doorgegaan naar ronde 2. Voor ronde 1 moesten zij een online survey invullen die is samengesteld door Vergaderhamers en Sequoia Venue Solutions. De 85 vragen in deze survey toetsten de kwaliteit en het ondernemerschap. Verder moesten zij voor het beoordelen van hun gastervaring en online reputatie minimaal tien nieuwe, geregistreerde reviews via MeetingReview verzamelen.

Tevreden jury
Op donderdag 24 januari reisden de locaties binnen de categorie Small, Medium en Large af naar Carlton President Hotel Utrecht voor een interview met de vakjury. Tijdens dit interview mochten de afgevaardigden wat meer over hun locatie vertellen. Ook werden er kritische vragen gesteld over de kwaliteit, het ondernemerschap en de gastgerichtheid van de locaties.

Tamar Nijenhuis en Romée van Leusden, beiden lid van de vakjury voor de categorie Large, waren erg te spreken over de locaties die zij mochten interviewen. Romée van Leusden: "De onderlinge samenwerking tussen de juryleden is erg prettig. Ik vind het een groot pluspunt dat de organisatie heeft gezocht naar een verdeling in achtergrond (type organisaties) en leeftijd. De interviews zijn een goede manier om de locaties te leren kennen. Sommige kandidaten hebben een sales-achtergrond en zijn daardoor geneigd een standaard verhaal te vertellen. Dat is niet slecht, maar wel erg standaard. Met de juiste vragen kun je daar doorheen prikken."

Tamar Nijenhuis: "Onze branche draait om plezier en gastvrijheid. We willen het onze gasten echt naar de zin maken. Daarvoor moet je samen een goed event neerzetten en de locatie speelt daar ook een belangrijke rol in. Vijftien minuten is krap om de locaties te vragen naar hun invulling van de pijlers gastvrijheid, ondernemerschap en kwaliteit. Maar met een goed verhaal waarin echt de passie en de authenticiteit naar voren komt, maken de locaties een goede indruk. Binnen onze categorie steken er twee locaties uit boven de rest. Welke dat zijn verklappen we uiteraard nog niet."


Juryleden Zulayka Martis, Joyce Colin en Vivi de Regt in gesprek met Ellen Borgmeijer van Stationsvilla Princenhove (categorie Small)


Ook de locaties die voor de jury mochten verschijnen, zijn zeer te spreken over de opzet van de jury-gesprekken:

Persoonlijk verhaal
"De sfeer en gastvrijheid van een locatie zijn erg lastig over te brengen via een website", zegt Annita van Elst van De Birkt Vergaderen. "Daarom ben ik blij dat ik mijn persoonlijke verhaal heb kunnen doen. Ik ben er ontspannen ingegaan en kunnen vertellen over de inspiratie en beleving die je bij mijn locatie krijgt. Ik hoop dat de jury uiteindelijk bij mij op bezoek komt, want dan kan ik nog beter laten zien wat voor meerwaarde ik kan bieden aan mijn gasten."

Uitblinker in mvo
Volgens Eliane Braskamp van Stayokay Bergen op Zoom heeft haar locatie al een goede start gemaakt met het invullen van de online survey voor ronde 1. "Er werd onder andere gevraagd naar maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar voldoen wij zeker aan. Alle Stayokay-locaties hebben mvo als leidraad en besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan afvalreductie. Stayokay Bergen op Zoom ligt bovendien midden in het natuurgebied de Brabantse Wal. Ik ga met een open vizier het gesprek in."

Drijfveren
Marianne Kuiper en Jennifer Hohepa-Lam zijn namens de Music Meeting Lounge aanwezig. Volgens Marianne hebben kleine locaties zo hun voordelen ten opzichte van grotere locaties. "Je werkt met een vast team waardoor je veel beter je passie en authenticiteit over kunt brengen. Ik wil de jury dan ook vooral vertellenw at ons drijft en wat ons opvalt in de markt, zoals de stijgende vraag naar duurzame producten en de vraag naar exclusiviteit."

Feedback
Pieterjan van Wijngaarden wil niet alleen een goede indruk te maken op de juryleden, maar ook graag met andere locaties in gesprek gaan om ervaringen uit te wisselen. "Met Maliebaan45 kunnen we sindskort ook vergaderingen en trainingen hosten als locatie. Ik ben heel erg benieuwd waar we staan en hoop op goede feedback van de jury. Dat de jury uit vakmensen vind ik top. Ik neem aan dat ze kritische vragen gaan stellen. Ik ga open en eerlijk het gesprek in en hoop uiteraard dat ik doorga naar ronde 3."

Voorbeeldfunctie
Niels van Iwaarden van Humanity House ziet eveneens veel meerwaarde in de deelname aan de Nationale Meeting Award. "Dankzij de feedback krijg je meer inzicht in je locatie. Bovendien leeft de deelname enorm binnen de organisatie. Het zet je op scherp en benadrukt hoe belangrijk het is om bijvoorbeeld te blijven innoveren. Persoonlijk vind ik dat het museum een voorbeeldfunctie heeft. We laten zien hoe je als stichting ondernemend kan zijn. Uiteraard zijn we qua locatie niet te vergelijken met het Hilton, maar onze catering, gastvrijheid en de inspiratie die we bieden hebben zeker meerwaarde."

Prikkelen
De Nederlandse hotelketen CitizenM is met twee locaties genomineerd. Chantal Hartman en Palmyre Spoto zijn aanwezig namens CitizenM Schiphol (categorie Small) en CitizenM Rotterdam (categorie M). "De jury was onder andere benieuwd naar het online boeken en of je daarmee geen stuk persoonlijk contact met de gast verliest. Dat hebben we met onze uitleg over onze teams nader toe kunnen lichten. We hebben er een goed gevoel aan overgehouden en hopen dat we de juryleden hebben geprikkeld om eens op bezoek te komen."

Meer uitdragen
Gert-Jan Stok heeft van de jury alvast een goede tip meegekregen. "We moeten veel meer uitdragen wat voor bijzondere locatie Kasteel Woerden is en wat voor bijzondere bijeenkomsten we er kunnen organiseren. De juryleden stelden elk vanuit hun eigen invalshoek hun vragen. Omdat we zelf ook de vrijheid kregen om ons verhaal te doen, zijn we echt de diepte ingegaan. Deelnemen aan de Nationale Meeting Award is een zeer positieve ervaring en een compliment voor de inspanningen die ons team hebben geleverd."


De overige interviews vinden plaats op maandag 4 februari (categorie Extra Large) en woensdag 6 februari (categorie Extra Extra Large). Op donderdag 7 februari wordt bekendgemaakt welke drie locaties per categorie door zijn naar ronde 3.

Uitreiking 11 maart
Vijf van de vijftien finalisten krijgen tijdens de uitreiking op maandag 11 maart per categorie de Nationale Meeting Award overhandigd. Deze uitreiking vindt plaats bij Postillion Hotel Amsterdam. Meer informatie over de uitreiking vind je hier


Updates
Benieuwd welke locaties de jurygesprekken hebben gevoerd in ronde 2? Je vindt ze hier terug. Meer informatie en updates rond de Nationale Meeting Award worden ook via TwitterLinkedIn (Meeting Magazine) en Instagram gedeeld.